tirsdag 15. februar 2011

Heline!

Det var sommerferie.... hvor gammel jeg var husker jeg ikke, men kanskje rundt 15 år....jeg var og besøkte besteforeldrene mine i Bygstad, Sunnfjord. Bestefar har alltid likt å kjøre bil, og som vi ofte gjorde om sommerne, var vi på biltur denne dagen også! Turen gikk til Eikefjorden, hvor min bestefar ville se til gravstedene til sine foreldre og søsken. Mens vi tuslet mellom gravstøtter, blomster og bedd, gikk jeg å leste på navnene (noe jeg har forvane å gjøre!..) Og ett navn bet jeg merke i: Heline!!! Det var flott!!! Det var vanlig, men uvanlig! Det likte jeg!!!!

Årene gikk!!....Navnet hadde jeg ikke glemt, og da jeg traff mannen min (i 2001), sa jeg ganske tidlig ifra at hvis jeg noen gang får ei jente syns jeg at navnet Heline er veldig fint!!! Joa, han var enig i det! (Heldigvis!)
Ett par år senere var vi på slektstreff med mormor sin familie i Bygstad, og da fikk vi utdelt slektstreet helt tilbake til 16-1700 tallet. Når jeg leste gjennom lista viste det seg at navnet Heline/Helene har gått igjen i slekta med jevne mellomrom! Mormor sin søster het Helene, så hun var siste generasjon med det navnet.

Så kom sommeren 2008.... jeg var gravid og ultralyden viste at det var ei lita jente som var på vei!!!! Da vi kom ut i bilen måtte vi trekke pusten godt begge to!! Så utolig spennende! Ei lita jente som vokste inne i magen... det var helt fantastisk!!! Var det Heline??? Jo!!! Vi måtte bare!!! Selv om tanken på andre navn hadde streifa hverfall meg!...

En gang utpå høsten tikka det inn en melding fra mamma på telefonen, det stod noe ala dette: "Vet du hvilke navn det står på den rosemalte kista mi??".... Jeg var ikke med i det hele tatt.... Men jo, der står det:

var det mulig??? Kista har mamma hatt stående i barndomshjemmet mitt i hverfall halve oppveksten min, uten att noen har regitrert navnet! Kista tilhørte min mormor sin mormor.....

Tilfeldigheter eller ikke? En litt morsom historie syns nå jeg... ett navn - vanlig, men uvanlig, som fra utidetblå viste seg å være et godt brukt slektsnavn i Sæleslekten!

Kista, som Heline nå har fått av min mor, selvfølgelig!, står nå på det det blå rommet!!!! 




Og her er siste generasjon Heline (født januar 2009):


Min Heline;)

post signature

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Så hyggelig at du vil legge igjen en kommentar!